Hírek

TOP 5 GVH bírság 2023-ban

Szerző:

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2023-ban összesen több mint 2,2 milliárd forint összegű bírságot szabott ki vállalkozásokkal szemben. Az alábbiakban röviden összegeztük a legnagyobb versenyhatósági bírsággal érintett ügyeket.

5. Megtévesztő telemarketing-műsor – 113.000.000 Ft bírság

Ügytípus: fogyasztóvédelem

Bírsággal sújtott vállalkozások: Telemarketing International Kft., Mediashop Holding GmbH

A GVH az eljárás során megállapította, hogy a vállalkozások több termék (elektromos gyomirtó, akkumulátoros szegélynyíró, elektromos borotva és késkészlet) esetében megtévesztő kommunikációs gyakorlatot folytattak – többek között – országos televíziócsatornákon.

A kereskedelmi kommunikációk azt a látszatot keltették, hogy a termékek árából adott kedvezmény csak korlátozott ideig elérhető, továbbá a vállalkozások megtévesztően kommunikáltak például a versenytársakhoz képesti árelőnyről, valamint az egyes tartozékok „ajándék” jellegéről.

4. Étrend-kiegészítők megtévesztő telemarketingje – 116.800.000 Ft bírság

Ügytípus: fogyasztóvédelem

Bírsággal sújtott vállalkozás: Helvetia Direct Marketing s.r.o.

A cseh forgalmazók úgy próbálták a magyar fogyasztókat rendszeres termékcsomagjaik megrendelésére rábírni, hogy a hívások során a döntéshez szükséges legfontosabb információkat elhallgatták ajánlatukról.

Ennek megfelelően, a fogyasztók nem lehettek tisztában azzal, hogy ha beleegyeznek a termék „kipróbálásába”, akkor valójában rendszeres csomagküldésre vonatkozó szerződést kötnek a céggel. Ezen túlmenően, a vállalkozás homályosan, félreérthetően, vagy egyáltalán nem is közölte a nevét és címét, a rendszeres csomagok költségét, illetve a lemondásuk feltételeit.

3. Elittárs-ügy – 169.000.000 Ft bírság

Ügytípus: fogyasztóvédelem

Bírsággal sújtott vállalkozás: Spark Networks Services GmbH

A GVH megállapította, hogy a vállalkozás elhallgatta a különböző platformjain azt, hogy az előfizetés nélküli regisztráció érdemi társkeresés folytatására nem alkalmas: az ingyenesen regisztrált felhasználóknak nem volt lehetőségük a többiek profilképének megtekintésére, üzenetek küldésére vagy olvasására.

A vállalkozás továbbá a következő megtévesztő állításokat tette az elérhető felhasználói bázisáról: „15 millió aktív tag világszerte”, „Havonta 800 000 új tag – Oldalainkon regisztrált összes új felhasználó”. Az eljárás során megállapításra került, hogy a fenti állítások a magyar felhasználók számára ténylegesen nem elérhető felhasználói kört jelöltek, emellett pedig nem az aktív tagok valós számát jelezték.

2. Közúti kartell – 284.800.000 Ft bírság

Ügytípus: versenykorlátozó megállapodás

Bírsággal sújtott vállalkozások: MAGYAR PLASTIROUTE Kft., Bakony Plastiroute Kft., Alfa-Girod Kft., Heoscont Hungária Kft., Fa-Forg-Tech Hungária Kft., Belfry UT Kft., ˮSZABADOS-OK” Kft., KöSZOLG-KER KFT., Road-Piktor Kft., Road Signal Kft., Bihar Út Kft., Forgút Bt., Medivia Kft., Út-Piktor Kft., WAYSIDE Kft., Ring-BNP Kft., „Víz-Szervíz-ÉPÍTŐ” Kft.

A GVH versenyfelügyeleti eljárása feltárta, hogy a hazai útjelfestéssel és közúti táblázással foglalkozó vállalkozások nagy része felosztotta egymás között a piacot 2012 és 2014 között, amelynek keretében a cégek egyeztették a tenderekre beadandó ajánlati áraikat, a nyertes személyét, illetve a munkákkal kapcsolatos kompenzációkat.

1. Vodafone-ügy – 932.420.000 Ft bírság

Ügytípus: fogyasztóvédelem

Bírsággal sújtott vállalkozás: Vodafone Magyarország Zrt.

A Vodafone Magyarország Zrt. 2015 szeptembere és 2016 augusztusa között jogellenesen népszerűsítette a szolgáltatásait a „Csatlakozz Európa legnagyobb 4G partnerhálózatához!” és a „Csatlakozz Európa legnagyobb 4G hálózatához!” szlogenekkel. A versenyhatósági eljárás során a cég nem tudta igazolni, hogy hálózatán keresztül valóban Európa területének a versenytársainál nagyobb része volt elérhető.

A GVH döntése alapján így a fenti szlogenek megalapozatlanul állították a vállalkozás piacelsőségét a szolgáltatás egy lényeges jellemzőjét, a hálózati lefedettséget tekintve, vagyis az érintett állítások a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköztek. [A Kúria a Versenyhivatalt a korábbi határozat bírságra vonatkozó rendelkezései körében kötelezte új eljárásra, amely során a Vodafone lemondott a jogorvoslatról, valamint elfogadta a GVH értékelését.]

*

Összegzésként kijelenthető, hogy a 2023-ban kiszabott összesen kb. 2,2 milliárd forint összegű bírság idén sem közelíti meg a megelőző évben kiszabott bírságösszeget (2022-ben: 3,7 milliárd forint), ugyanakkor versenyhatósági oldalról továbbra is megfigyelhető a fogyasztói jóvátételek előnyben részesítése: több elmarasztalt cég a bírság csökkentése érdekében az idén is nagyösszegű kompenzációt vállalt a fogyasztók irányába (összesen mintegy 250 millió forint értékben). (A fogyasztói jóvátételek gyakorlatáról a korábbiakban itt írtunk: GVH óriásbírságok helyett fogyasztói jóvátétel?)

A megelőző évben (2022-ben) kiszabott bírságokról szóló írásunk itt olvasható: TOP 5 GVH-bírság 2022-ben

Forrás: https://gvh.hu/

*

Miben tudunk segíteni a fentiekhez hasonló bírságok elkerülése érdekében?

  • Kereskedelmi döntések minősítése fogyasztóvédelmi és versenyjogi szempontból
  • Termékértékesítési és szolgáltatási szerződések versenyjogi szempontú véleményezése (különös tekintettel az árrögzítéssel, piacfelosztással, valamint információáramlással kapcsolatos kérdésekre)
  • Versenyjogi vállalati compliance-programok támogatása, versenyjogi és fogyasztóvédelmi tréningek tartása
  • GVH előtti képviselet ellátása bejelentéssel, illetve panasszal kapcsolatos eljárásokban
  • GVH előtti képviselet ellátása versenyfelügyeleti eljárásokban

Kérdése merült fel a fentiekkel kapcsolatban? Keresse kollégánkat:

Dr. Fellegi Nándor LL.M.

A fenti tájékoztatás nem teljes körű, az a teljesség igénye nélkül készült. A fenti tájékoztatás nem minősül jogi tanácsadásnak.

Összes hír