Hírek

Aktuális GVH-eljárások az építőiparban

Szerző:

Ahogy azt cikksorozatunk első részében megállapítottuk, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) továbbra is kiemelt figyelmet fordít az építőanyagok áremelkedéséhez kötődő, esetleges jogsértések vizsgálatára. A második részben a GVH-nak az építőipari ágazat szereplőivel szemben folyamatban lévő, vagy nemrég befejezett (ismert) versenyfelügyeleti eljárásait mutatjuk be röviden.

Gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanúja (folyamatban lévő ügyek)

Habár a GVH először 2021 nyarán kommunikálta egyértelműen, hogy az építőipari ágazat a „célkeresztjébe került”, már 2020-ban versenyfelügyeleti eljárást indított a cementpiac három piaci szereplőjével, a Duna-Dráva Cement Kft.-vel, a LAFARGE Cement Magyarország Kft.-vel, valamint a CRH Magyarország Kft.-vel (jelenlegi nevén: Danucem Magyarország Kft.) szemben. A versenyhatóság álláspontja szerint a három vállalkozás által alkalmazott árak és szállítási feltételek az elmúlt évek során nagymértékű hasonlóságot mutattak, amellyel összefüggésben felmerül annak gyanúja, hogy a vállalkozások hallgatólagosan összehangolt, nagymértékben azonos piaci magatartást folytattak. Ennek következtében, a fenti vállalkozások (együttesen) képessé válhattak a Magyarországon alkalmazott cementárak befolyásolására, a versenytársak piacra lépésének akadályozására, így a versenyből származó fogyasztói jólét csökkentésére.

Ezt követően, 2021 júliusában a GVH a közép-magyarországi kavicskitermelés egyik fajsúlyos vállalkozása ellen indított versenyfelügyeleti eljárást. A versenyhatóság feltételezése szerint a vállalkozás a közép-magyarországi régióban feltételezhetően visszafoghatta kitermelési kapacitásait, hogy ezáltal magasabb eladási áron értékesítse a kavicsot.

Versenykorlátozó megállapodás

Építőipari érintettsége miatt az ügyek listájából nem maradhat ki a bajai kormányhivatali épület energetikai felújítására kiírt közbeszerzés kapcsán feltárt kartell sem, holott az magától értetődő módon nem sorolható az építőanyagok drágulásával kapcsolatos GVH-ügyek sorába.

Az ügyben három építőipari cég az ajánlattétel során 2021 augusztusától 2021 szeptemberéig összehangolta magatartását (piacfelosztás, árrögzítés) annak érdekében, hogy az általuk kijelölt Ponty-Poronty Kft. nyerjen. A GVH összesen 42,8 millió forintos bírságot szabott ki a jogsértésért a három vállalkozásra, amelynek során enyhítő körülményként figyelembe vette azt, hogy a cégek kis- és középvállalkozások, továbbá az eljárás során mindhárman elismerték a jogsértést, lemondtak a jogorvoslati jogukról, valamint utólagos megfelelési program bevezetését vállalták.

Fúziókontroll

A GVH 2021 júliusában indított vizsgálatot a villamossági termékek nagykereskedelmével foglalkozó Újfa-Vill Kft. és a francia Sonepar-csoport hazai leányvállalatának összefonódásával kapcsolatban. A GVH megállapította, hogy az összefonódás nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt az érintett piacokon és káros hatások nem valószínűsíthetők, mivel a piaci áremelkedés nemzetközi viszonylatban is megfigyelhető, amelynek fő oka a nyersanyagok (réz, alumínium, acél, műanyag) világpiaci árának növekedése. A versenyhatóság a kérdéses tranzakciót minderre tekintettel jóváhagyta.

Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja (folyamatban lévő ügy)

A GVH 2022 júliusában indított vizsgálatot a napelemek telepítésével foglalkozó EU-SOLAR Nyrt.-vel szemben. A vállalkozás állítása szerint a „Lakossági napelemes rendszerek támogatása és fűtési rendszerek elektrifikálása napelemes rendszerekkel kombinálva” elnevezésű állami pályázatok előkészítését költségmentesen végzi, azonban a versenyhatóság gyanúja szerint ez a kijelentés megtévesztő, mivel a fogyasztók díjat fizetnek ezért, amelynek visszatérítésére később sincs lehetőség. A cég emellett szintén megtévesztően utalhat az ingyenességre, az önerő hiányára, illetve a 100%-os támogatottságra (pl. „nincs szükség önerőre, vagy évekig tartó hiteltörlesztésre, ugyanis a H.E.T. 100%-os támogatást nyújt”; „Most ingyen juthat napelemes rendszerhez, ha időben cselekszik!”). A fogyasztóknak ugyanis valószínűsíthetően nem csak a pályázat előkészítésével összefüggő díjakat kell maguknak állniuk, hanem egyes esetekben önerőt is kell fizetniük.

*

Jelen tájékoztatás nem minősül jogi tanácsadásnak, amennyiben további kérdése lenne, kérjük, hogy vegye fel irodánkkal a kapcsolatot.

Összes hír