2024. május 21.
Vállalati compliance jogász szemmel
Dr. Fellegi Nándor, Dr. Őze Péter és Dr. Török Barbara ügyvédek a nagyvállalatoknál tipikusan felmerülő versenyjogi, adatvédelmi, munkajogi és visszaélés-bejelentési megfelelési kérdésekről tartottak workshopot.
Az előadás során a jogi szakértők a pénzügyi szektoron, illetve a szabályozott iparágakon „túlmutató” olyan jogterületeket mutattak be, amelyek bármely vállalkozásnál felvethetnek compliance kérdéseket, így – többek között – az alábbi témák ismertetésére került sor:
- Etikai compliance kérdésköre:
- Mi az etikai vétség?
- Etikai Magatartási Kódex fontossága
- Etikai vétségek a gyakorlatban
- Mit jelent az egyenlő bánásmód követelménye?
- Munkajogi és munkavédelmi compliance főbb kérdéseinek áttekintése:
- Milyen jogkövetkezményei lehetnek az eltűrt szabálytalan gyakorlatnak mind a munkajog, mint a munkavédelem területén?
- Miért fontos a munkajogi és munkavédelmi szabályoknak való megfelelés?
- Milyen jogkövetkezményekkel kell számolnia egy munkáltatóak nem megfelelő működés esetén?
- Munkajogi audit fontossága
- Munkaszervezés és a munkaviszony-megszüntetés buktatói
- Legfontosabb tudnivalók a GDPR-ról és adatvédelmi megfelelés, kitekintés a NAIH gyakorlatára:
- Milyen jogkövetkezményei vannak az adatvédelmi jogsértésnek?
- Miért fontos az adatvédelmi szabályoknak való megfelelés?
- Melyek a legfontosabb adatvédelmi teendők?
- Mi a teendője az adatvédelmi tisztviselőnek?
- Hogyan kezeljük az adatvédelmi incidenseket?
- Hogyan alakítsuk ki helyesen a kamerás megfigyelést?
- Munkavállalók ellenőrzése (pl. csomagellenőrzés, szondáztatás, IT eszközök ellenőrzése) során mire figyeljünk?
- Miért kell figyelni az adatvédelmi szempontokra a marketing megkeresések során?
- Versenyjogi és fogyasztóvédelmi compliance alapvető kérdései:
- Milyen jogkövetkezményei vannak a versenyjogi jogsértéseknek?
- Milyen előnyei lehetnek az (előzetes) megfelelési programoknak?
- Milyen trendek tapasztalhatóak a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyakorlatában?
- Melyek a versenyjogi szempontból releváns szituációk? („Mit tegyünk? Mit ne tegyünk?”)
- Mit értünk versenykorlátozó megállapodás, illetve kartell alatt?
- Melyek az árkartell, piacfelosztó kartell, illetve információkartell tipikus esetei?
- Milyen információkat cserélhetnek egymással jogszerűen a versenytársak?
- Megvalósulhat-e információkartell úgy, hogy a versenytársak közvetlenül nem cserélnek egymással információkat?
- Mi az elvárt magatartás szakmai szövetségekben, rendezvényeken, partnertalálkozókon való részvételkor?
- Milyen ráhatása lehet egy gyártónak/nagykereskedőnek a viszonteladási árakra?
- Mit értünk gazdasági erőfölénnyel való visszaélés alatt?
- Mit értünk fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat alatt?
- Mikor valósul meg ún. „feketelistás” jogsértés, megtévesztő kereskedelmi gyakorlat, illetve agresszív kereskedelmi gyakorlat?
- Milyen előnyei vannak az ún. fogyasztói jóvátételeknek?
- Belső visszaélés-bejelentési (whistleblowing) rendszer lényege, helyes alkalmazása
Ezúton is köszönjük a workshopon való részvételt, valamint az izgalmas eszmecserét az előadást követő konzultációs blokk során!
Összes hír